Simon Sebag Montefiore: Szásnyka (Moszkva trilógia 1.)
Hihetetlen, hogy mennyivel kevesebb regény szól a Sztálini rezsim elnyomásairól, mint a Hitler által véghez vitt borzalmakról. Pedig Sztálin sokkal hosszabb ideig volt hatalmon, sokkal több ember tűnt el nyomtalanul az uralma alatt és sokkal nagyobb terrorban tartotta a népét, mint Hitler valaha is. Véleményem szerint a Sztálini rémuralom sokkal rosszabb volt, mint amit a náci Németország művel Európával, erre a Szásenyka egy tökéletes bizonyíték. Habár a regény csak egy család eltüntetésének a történetét meséli el, a történelem rejtett bugyrai tele vannak ilyenek tömkelegével.
A szerző 3 különböző
történelmi időszakon vezet át, így mutatja be a 20. századi Oroszországban
végbemenő társadalmi és politikai változásokat, egyetlen család felemelkedését
majd bukását bemutatva. Az első rész az 1916-os évben játszódik, amikor még a
II. Miklós cár uralkodott az oroszok felett. Szásenyka zsidó, burzsoá családból
származott, az apja tehetős és befolyásos iparmágnás, az anyjának bejárása volt
Raszputyin legbelső köreibe. A cárista családban felnőtt, egy szem leány,
Szásenyka a kibontakozó forradalmi hangulatban igazi bolsevikká változott.
A következő nagy
történeti egységben, már 1939-ben járunk, amikor Szásenyka a modern szovjet nő
megtestesülése 2 gyermekével és magas beosztásban dolgozó férjével Ványával. Ő
maga pedig egy neves magazin főszerkesztőjeként dolgozik, ami a szovjet
eszméket adja közre. Egyre feljebb lépdelnek a társadalmi ranglétrán,
olyannyira, hogy magát Sztálint is vendégül látják a dácsájukon. De hiába van
valaki a tűz közelében egyetlen hiba és Sztálin egy tollvonással tünteti el az
egész családot a történelem süllyesztőjében. A kötet lezáró részében pedig már
1994-ben járunk, a Hidegháború vége után, a megújult és szabadabb
Oroszországban, ahol egy gazdag orosz oligarcha megbíz egy fiatal történész
hallgatót, hogy derítse fel családja múlt századi történetét.
A regény izgalmasan van
felépítve, hiszen végig vezeti az olvasót a 20. század jelentős orosz
történelmi eseményein. Azonban az első két rész sokszor untatott, mert a
viszonylag terjedelmes részek rövid időszakot ölölnek fel, ami miatt ezeket a
részeket erősen túlírtnak éreztem. Viszont a befejező rész roppant izgalmas
volt, hiszen olyan történetszálak kerültek felgöngyölítésre, amik korábban csak
említve voltak. Nekem különösen tetszettek a levéltári nyomozós részek, ahogyan
az új Oroszországban még mindig jelen van a korábbi rezsim által beléjük
diktált félelem és a megbukott kommunista rendszer iránti hűség.
A könyv tökéletesen
mutatja be az orosz rendszer átalakulásait a múlt század folyamán. Azt hogyan
váltak a cár követői a munkásosztály ellenségeivé, hogyan kerültek hatalomra az
egyszerű munkások majd a rettegés korának végeztével hogyan kezdett el nyitni
Oroszország a modernizmus felé és hogyan jelentek meg az oligarchák. A történet
lényege persze nemcsak az országban végbemenő változásokon van, hanem Szásenyka
családi tragédiájának végig vezetésén. Hiába áll valaki nagyon magasan a
ranglétrán, soha nem érezheti magát teljesen biztonságban, hiszen egy apró
botlás és Sztálin egész családokat irtott ki. Ebben az esetben egy nem valós
család történetét mutatta be az író, azonban az eset nem számított egyedinek, hiszen
sorra bukkannak elő az övékéhez hasonló történetek.
A Szásenyka egy nagyszerű
történelmi trilógia első kötete, aminek már kijött a következő része is, a
Vöröslő ég a Don felett.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése