Paul Auster: New York trilógia - 3 történet New York utcáiról
A New York trilógia, Auster második regénye, pályájának
elején keletkezett, egészen pontosan 1987-ben került publikálásra. Első
regényével ellentétben azonban a New York trilógia már saját neve alatt jelent
meg. Őszintén szólva, ha ez a könyv lett volna első találkozásom Austerrel nem
biztos, hogy belopja magát a szívembe. Szerencsésen alakult, hogy a legfrissebb
regényét, a 4321-et olvastam először. A könyv címéhez hűen, a regény három
kisregényt foglal magában, amik különbözőségük ellenére nagyon hasonlóak és
pont úgy tartoznak egymáshoz, ahogyan az íróhoz is. Látszik, hogy ennek a
regénynek a megírásakor Auster még csak bontogatta írói szárnyait. Ugyanis
beleírta saját magát, a feleségét, sőt a lányát is a történetekbe.
A három történet hasonló téma köröket dolgoz fel, hiszen
mindegyik kisregényben valamilyen rejtélyes esemény történik, minek
következtében a főszereplők nyomozásba kezdenek. Közös pont, hogy mind a három
történet főleg New Yorkban játszódik, de előfordul pár Párizsi kilengés,
valamint Bostoni látogatás is.
Az Üvegváros című elbeszélés főszereplője egy könnyű, detektívregényeket
alkotó író, akinek a magánélete romokban hever a felesége és a kisfia halála
után. Quinn egyik éjszaka egy rejtélyes telefonhívást kap. A hívó az Auster
Nyomozóirodát keresi. Quinn egy idő után belemegy a játékba és magára ölti a
magándetektív, Auster szerepét. Nyomozásba kezd egy érdekes családi ügy
kapcsán, amitől teljesen becsavarodik majd.
A második történetrész, jogosan a Kísértetek nevet kapta. Szintén
egy megfigyelésnek a részleteit tárja az olvasó elé, de iszonyatosan
megfoghatatlan, szürreális módon. A szereplőknek nincs konkrét nevük, mindegyik
egy színként van nyilvántartva. Ez a rész nagyon se füle se farka volt
számomra. Ezen a ponton majdnem le is tettem a könyvet, sőt, ha ez lett volna
életem első Auster regénye talán meg is tettem volna.
Az utolsó kisregényt, A bezárt szobát, viszont nagyon
élveztem. Ott már meg-megcsillant az az Auster, aki a 4321-ben brillírozott. Az
előző kettőhöz hasonlóan nagyon rejtélyes esettel állunk szemben, a főszereplő
egy régi barátja rejtélyes módon eltűnik, csak a kiadatlan irodalmi életműve
marad utána. Eltűnik, magára hagyva gyönyörű, várandós feleségét. Tényleg
nagyon érdekes, ahogy az írók felkutatásával foglalkozó régi barát gondozásába
veszi az életművet és egyengeti a sikeres úton a kéziratokat. De nem csak az
irodalmi hagyatékot kezeli, hanem vígaszt nyújt a fiatal özvegynek, sőt át is
veszi az eltűnt helyét és házasságot kötnek egymással. A történet elég kusza,
mivel vannak jelek, amik arra engednek következtetni, hogy Fanshawe eltűnése
csak megjátszott, tehát nem halt meg, de mivel ismeretlen okokból kifolyólag
nem akarja, hogy megtalálják, homályban tud maradni. Ebben az utolsó részben a
stílus gördülékeny volt már és csak úgy olvastatta magát, míg az elsőben nem
annyira, de a másodikban iszonyatosan szenvedtem olvasás közben.
Tény, hogy a New York trilógia nem a legjobb regény, amit
Auster valaha írt, de tényleg nagyon ígéretes kezdet.
Véleményem: 7/10
Megjegyzések
Megjegyzés küldése