A halál utáni percek életünk legfontosabbjai ⧫ Elif Shafak: 10 perc 38 másodperc
Elif Shafak korunk talán legizgalmasabb kortárs török-brit szerzője, aki Ishigurohoz hasonló távolságtartással, mégis bennfentes tudással ír. Legújabb regényében, amit ManBooker-díjra is jelöltek, a test halál utáni reakcióit vizsgálja. Kutatások szerint a halál beálltát követő percekben az agy még nem kapcsolt ki örökre, perceken keresztül mutat aktivitást, gondolatok és emlékek suhannak át rajta, ilyenkor pereg le előtte az egész élet. A regény főszereplője, Tequila Leila Isztambul egyik sikátorában, egy szemeteskonténerben fekszik, miután brutálisan meggyilkolták. Az eset leírása valós alapokon nyugszik, hiszen pár évvel ezelőtt Isztambul utcáin brutális gyilkosságokat követtek el, amik a prostituáltakat, főleg a transzneműeket veszélyeztette. Tequila Leila és barátai a valóságban nem létező személyek, mégis a valóság ihlette őket. Az írónő azokról mesél, akiket Isztambul kivetett magából, a civilizáció söpredékéről: prostituáltakról, transzfesztitákról, forradalmárokról, bevándorlókról, testi fogyatékossággal élőkről, családi erőszak vagy becsületgyilkosság elől menekültekről.
A regényt az elme, a test és a lélek tagolja három részre. Tequila Leila elméje, halála után még 10 perc 38 másodpercig érzékeli a külvilgágot és az őt körülvevő illatoknak, ízeknek hatására emlékszik vissza életére egészen a születésétől kezdve a haláláig. A regény szerkezete a szűkre szabott idő miatt nagyon pontos és precíz, feszes tempót diktálva mutat be egy életet, ami a kezdetektől fogva kudarcra volt ítélve. Zseniális, ahogyan a szerző a különböző ízeket és szagokat társította az emlékekhez. Például a bőrén lévő sós izzadság ízéről jutott eszébe a születése története vagy a fafűtésű tűzhely illatát egy kellemetlen gyerekkori emékhez fűzte, amely meghatározta későbbi felnőtt életét is.
A történet sokkal komplexebb, mint egy halott prostituált visszaemlékezései agya utolsó aktív pillanataiban. Az egész, Leila 1947-es születésével kezdődik. Már a világra jövetele is titkokkal terhes. Egy olyan család nem mindennapi működésébe, a hagyományokhoz való görcsös ragaszkodásába és a tökéletes látszatának megőrzésébe pillanthatunk bele, ahol két asszony és egy férfi él egy fedél alatt. A "hagyományos" értékek mellett megismerkedünk Isztambul modernizációra vágyó másik felével is, ahol dolgozó nők nevelik egyedül a gyermeküket vagy fiatal férfiak döntenek úgy, hogy nőként élik tovább az életüket. A '40-es, '50-es évek Törökországa nehéz modernizációs időszak volt, hiszen erősen jelen volt a vallás és a hagyományos, családi értékek, azonban elkezdődött a nyugat felé nyitás - a nők fejkendő nélkül járták az utcákat, dolgoztak, egyedül nevelték a gyermeküket vagy döntöttek úgy, hogy egyáltlán nem szülnek gyermeket.
Leila is egy hagyományos értékeket valló családban nőtt fel, ahol apja szigorú keretek között fogta, ő maga azonban két feleséget is tartott. Leila életének kisiklásához nagyban hozzájárult családja is, a titkokkal és mocsokkal teli családi élet megfertőzte őt is, ahonnan az egyedüli menekvést az Isztambulba szökés jelentette. Leila története nemcsak a bordélyba kerülését mutatja be, hanem a kiutat is fellebentette előtte, azonban a sors furcsa fintora jóvoltából kénytelen volt visszatérni az ősi mesterséghez. Történetén kersztül ismerhejük meg öt bartjának nem mindennapi sorsát és életét is, ők öten Isztambul különböző rétegeit képviselik, van közöttük transzfesztita, családapa, aki az éjszakáit bárokban és bordélyokban tölti nem mindennapi barátai társaságában, afrikai bevándorló, lecsúszott énekesnő, aki becsületgyilkosság elől menekül és egy testi fogyatékossága miatt kivetett törpe is.
Elif Shafak nem finomkodik, nem köntörfalaz a történeteivel és a szereplőivel. Úgy ír, ahogy az a való életben is történne. A realizmuson túl azonban ott lappang a sorok között egyfajta sejtelmes mesevilág, ami megidézi az ezeregy éjszaka meséit. A 10 perc 38 másodperc az idei évem egyik legtökéletesebb olvasmánya volt. Igazi női regény, női problémákkal és sorsokkal, sok bánattal, de rengeteg örömmel is, nem csak nőknek.
Vélemény: 5/5
A regényt az elme, a test és a lélek tagolja három részre. Tequila Leila elméje, halála után még 10 perc 38 másodpercig érzékeli a külvilgágot és az őt körülvevő illatoknak, ízeknek hatására emlékszik vissza életére egészen a születésétől kezdve a haláláig. A regény szerkezete a szűkre szabott idő miatt nagyon pontos és precíz, feszes tempót diktálva mutat be egy életet, ami a kezdetektől fogva kudarcra volt ítélve. Zseniális, ahogyan a szerző a különböző ízeket és szagokat társította az emlékekhez. Például a bőrén lévő sós izzadság ízéről jutott eszébe a születése története vagy a fafűtésű tűzhely illatát egy kellemetlen gyerekkori emékhez fűzte, amely meghatározta későbbi felnőtt életét is.
A történet sokkal komplexebb, mint egy halott prostituált visszaemlékezései agya utolsó aktív pillanataiban. Az egész, Leila 1947-es születésével kezdődik. Már a világra jövetele is titkokkal terhes. Egy olyan család nem mindennapi működésébe, a hagyományokhoz való görcsös ragaszkodásába és a tökéletes látszatának megőrzésébe pillanthatunk bele, ahol két asszony és egy férfi él egy fedél alatt. A "hagyományos" értékek mellett megismerkedünk Isztambul modernizációra vágyó másik felével is, ahol dolgozó nők nevelik egyedül a gyermeküket vagy fiatal férfiak döntenek úgy, hogy nőként élik tovább az életüket. A '40-es, '50-es évek Törökországa nehéz modernizációs időszak volt, hiszen erősen jelen volt a vallás és a hagyományos, családi értékek, azonban elkezdődött a nyugat felé nyitás - a nők fejkendő nélkül járták az utcákat, dolgoztak, egyedül nevelték a gyermeküket vagy döntöttek úgy, hogy egyáltlán nem szülnek gyermeket.
Elif Shafak nem finomkodik, nem köntörfalaz a történeteivel és a szereplőivel. Úgy ír, ahogy az a való életben is történne. A realizmuson túl azonban ott lappang a sorok között egyfajta sejtelmes mesevilág, ami megidézi az ezeregy éjszaka meséit. A 10 perc 38 másodperc az idei évem egyik legtökéletesebb olvasmánya volt. Igazi női regény, női problémákkal és sorsokkal, sok bánattal, de rengeteg örömmel is, nem csak nőknek.
Vélemény: 5/5
Megjegyzések
Megjegyzés küldése