Írógéppel a világ körül ⧫ Tom Hanks: Különleges karakterek

Tom Hanks nevét mindenki ismeri. Roppant tehetséges színész, rendező és producer, aki most írásra adta a fejét. 2017. decemberében jelent meg első könyve, a Különleges karakterek. A könyv központi eleme az írógép, a 15 novella mindegyikébe beleszőtte ezeket a múltszázadi gépezeteket valamilyen úton módon. Nagyon vártam már, hogy elolvassam Tom Hanks könyvét. Mivel színészként nagyon szeretem,ezért az írásához is nagy reményeket fűztem, azonban lehet, hogy egy kicsit magas elvárásokkal kezdtem neki az olvasásnak. Próbáljunk meg el tekinteni attól a ténytől, hogy a borító tetején nagy betűkkel virít ennek a rendkívül híres embernek a neve, mert bármennyire híres is, ő mégiscsak egy elsőkönyves író.

Az elején nehezen kaptam el a fonalat, de amint ráéreztem Tom Hanks szerzői stílusára igazán élveztem a novellái olvasását. Sokszor ugráltunk a térben és időben, voltak írások, amelyek roppant komoly hangvételűek voltak és voltak nagyon bohókásak is, de mégis mindegyiknek volt valamilyen személyes bája. Sok híres ember próbálkozik az írással, de sajnos nem passzol mindegyikük habitusához. Szerencsére Tom Hanks novellái olyanok, mint amilyennek én képzelem a színészt lelki szemeim előtt: kedvesek és jó értelemben véve egyszerűek.


Kíváncsi voltam, hogyan fognak szerepet kapni az írógépek. Kicsit féltem, hogy emiatt az ódon kütyü miatt mindegyik írása alkalmával a múlt században fogjuk találni magunkat, ami egyáltalán nem lett volna baj, mert én azt a korszakot is nagyon szeretem. De az író (olyan furcsa ezt mondani az egyik kedvenc színészemre) nagyon furfangosan oldotta meg ezt a kérdéskört. Az írógép a legtöbb novella esetében nem egy központi szerepet töltött be, hanem díszítő funkciót töltött be, használaton kívüli régiség volt, egy olyan tárgy, amely csak halványan derengett valahol a háttérben.

Akadtak a kötetben történetek, amik a múltban játszódtak ténylegesen vagy, amik az időutazás bonyolult művelete után röpítették a múltba az embert; elkalandozhattunk a világűrben is, amelyek már-már a sci-fi határait súrolták, illetve rengeteg jelenben játszódó történet is elmesélésre került. Kaptunk az írótól olyan novella csokrok is, amiknek a szereplőgárdája átfedésben voltak egymással. A sok kis történetet a kötetben szétszórva találhatjuk meg, melyeket egyben olvasva kaptunk egy kerek egészet a végén.
Hanks történetei minden esetben a múltbéli, a jelenkori és a jövőbeni Amerikába repíti az olvasót, minden nációt szerepeltetve. Rengeteg történelmi és tudományos finomságot tudhatunk meg a novellákon keresztül. Az író különös vonzódást mutat az űrkutatással és a kozmoszunkhoz kapcsolódó kérdéskörhöz, sok történet épül erre a vonalra. Személy szerint nem vagyok valami nagy űrrajongó, ezért ezekkel a novellákkal lassabban haladtam, mint a többivel.

Tom Hansk novelláskötete egy kellemes élmény volt számomra, összességében azonban picit lassan tudtam haladni vele. Mire át tudtam érezni egy-egy történet hangulatát, azonosultam a szereplőkkel már vége is szakadt a történeteknek. Nem volt olyan gördülékeny, mint Az olyan átlagos embert szeretnék, mint te, de határozottan nagyon jó első könyvnek tartom, amit remélem még fog követni jó pár hasonló, akár regény formájában is.

Véleményem: 8/10

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"