A könyv vagy a film? ⧫ Kondor Vilmos: Budapest Noir

Kondor Vilmos Budapest Noirja tipikusan egy olyan történet, amit a film mozikba érkezésekor fedeztem fel. Abban a szerencsében volt részem, hogy premier előtti vetítésen láthattam a filmet, azóta terveztem a regény elolvasását, amire most sikerült sort keríteni. Utólagosan sajnálom, hogy nem a rendes könyvmoly sorrend szerint haladtam, mivel a film után nem tudtam annyira élvezni a regényt. A történetben egy nagyon izgalmas nyomozást követhetünk végig, aminek a vég kifejletét már pontosan tudtam. Viszont a könyvtől megkaptam azt a fűszeres, sós ízt, amit a filmből hiányoltam. Ebben a posztban nem a szokásos értékelőt olvashatjátok a regényről, hanem összehasonlítom a könyvet és a filmet.



A történetbe az 1940-es években csatlakozunk be, amikor Gömbös Gyula miniszterelnök holttestét hazaszállítják Budapestre. Főszereplőnk, Gordon Zsigmond Az Est című fiktív napilap bűnügyi zsurnalisztájaként keresi a kenyerét, akinek ebben a vészterhes időszakban a miniszterelnökről kellene cikkeznie, csakhogy felkelti a figyelmét egy érdekes gyilkossági eset, amikor is egy halott, zsidó lányt találnak a belváros kéj negyedében. Zsigmond figyelme egyre inkább az ismeretlen zsidó lányra terelődik, mivel a nyomozás közben lépten nyomon falakba ütközik. A nyomozás egyre izgalmasabbá válik, amikor Gordon elkezdi felfedezni a rejtélyt körüllengő politikai cselszövést, a rossz fiúk, pedig szerelme, Krisztina zsarolásával akarják eltántorítani Grodont az ügy felgöngyölítésétől.

Egyrészt fantasztikus volt a korabeli Budapestről olvasni és felidézni lelki szemeim előtt azokat a helyeket, ahol szereplőink megfordultak. A film is tökéletesen visszaadta a város '40-es évekbeli arculatát. Iszonyatosan örültem neki, hogy a regény lapjain sokkal több szó esett a kor politikájáról és a nemzetközi viszonyokról. Ezt a filmből nagyon hiányoltam. Az első kép kockán megmutatták Gömbös koporsóját és ezzel le is zárták a politikai vonalat, pedig a nyomozás vég kifejletét tekintve is nagyon fontos szerepe van a nemzetközi viszonyoknak. A film sótlanságát ilyen téren a regény szépen megfűszerezte számomra.
A nyomozás részletei ugyanúgy jelentek meg mind a könyvben, mind pedig a filmben. Semmilyen fontos momentum nem maradt ki. A színész gárda is bravúros, hiszen olyan nevek jelentek meg a vásznon, mint Kolovratnik Krisztián (Zsigmond), Tenki Réka (Krisztina), Dobó Kata (Vörös Margó) és Kulka János (Szőllősy András). Összességében korrekt adaptáció készült a regényből, ami tökéletesen jelenítette meg a kor mélabús hangulatát. Egyedül a politikai események és a nemzetközi viszonyok hátterének bővebb kifejtését hiányoltam a filmből. A háttértörténet miatt mindenképpen olvassátok el a regényt is.

Vélemény: Könyv: 4/5
                  Film:    4/5

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"