2022 10+1 kedvenc könyve

Ahogyan azt az előző évösszegző posztomban is mondtam 2022 egy remek év volt, tele szuper olvasmányokkal és új kedvenc szerzőkkel. Az évem egyik kedvenc szerzője abszolút Fredrik Backman volt, akitől 6 könyvet is olvastam, ami nálam nagyon-nagy szó. Hogyha kedvenc kiadót kellene választanom, akkor pedig az Európa kiadó lenne a befutó. Az idén olvasott Európás könyvek, szinte mindegyike nagyon betalált nálam. 

De most nézzük is azt a listát:


10. Fredrik Backman: Björnstad 1-2. Mi vagyunk a medvék és Egymás ellen

Az elolvasott Backman könyvek közül abszolút a Björnstad sorozat első két része volt a kedvencem. Csak azért nem hozom ide az egész trilógiát, mert az utolsó részt nem sikerült 2022-ben elolvasnom. 
A történet egy svéd kisvárosban játszódik, ahol minden a hoki körül forog, még azoknak az életét is ez a játék irányítja, akiket egyáltalán nem érdekel a sport. Nagyon hozza a sportolás élményét, a csapatszellemet. Az is el akar kezdeni sportolni, aki alig mozdul meg életében. Persze a sport csak hézagkitöltő, ami összetartja a szálakat. Backman rengeteg karakterrel dolgozik, egy egész vársonyi embert ismerhetünk meg, de a regény igazi sztárja maga a város. Hiszen a város is egy önálló karakter, aminek a dinamikájába, gazdasági működésébe láthatunk bele. Egyszerűen imádtam, Backman egy zseni. Ez a trilógia a legjobb belépő azoknak, akik meg akarnak ismerkedni a szerzővel. 


9. Lilu: Rutin

Talán furcsa lehet egy ilyen típusú könyv ezen a listán, de ez egy nagyon fontos könyv, ami tudom, hogy még sokáig velem lesz és fel-fel fogom lapozni az idők során. Lilu könyve igazi hiánypótló alkotás, hiszen nincsen még egy ilyen kötet, ami ennyire alaposan és részletekbe menően foglalkozna a bőrápolás fontosságával. Megmondom őszintén, hogy korábban soha semmit sem használtam az arcomra, de egy ideje már elkezdett érdekelni a téma, azonban fogalmam sem volt milyen termékeket próbáljak ki. Ez a könyv számomra azért volt nagyon hasznos, mert nemcsak hatóanyagokat dobál, amiket jó lenne használni, hanem termékek széles skáláját mutatja be és lépésről lépésre segít a megfelelő bőrápolási rutin kialakításában, valamint tele van QR-kódokkal, amik Lili csatornájára navigálnak. 

8.  Ambrus Éva: Anya, kérek még 

Még egy furcsa kiadvány a listán :P Nem titok, hogy 2022-ben született meg a kisfiam, ami a konyhában töltött időmet is gyökeresen megváltoztatta, hiszen már neki is főznöm kell. Ez a könyv egy nagyon hasznos útmutató a kezdő anyukáknak, hogy ne tévedjenek el a hozzátáplálás útvesztőjében, valamint tele van szuper receptekkel, amik az egész családnak kedvére válhatnak. 

6. Julie Heyland: Diana, a szívek királynője 

Gondoltam, hogy tetszeni fog ez a kötet, de nem hittem volna, hogy a kedvencek közé is bekerül majd. A Netflixes Korona óta egyszerűen teljesen odáig meg vissza vagyok minden könyvért, dokumentumfilmért, ami a királyi családról szól. Julie Heyland kötete a Walesi hercegné házasságának tragikus történetét meséli el és a királyi családból való elkeseredett kitörési kísérletét. Legnagyobb sajnálatomra a könyv csak a hercegi pár válásáig tart, pedig élete utolsó évének eseményeire lettem volna a legkíváncsibb. Kiváló életrajzi regény volt, imádtam minden sorát. 

5. Sarah Nisha Adams: A könyvlista 

Ez egy nem várt kedvenc lett. Már a megjelenésekor felfigyeltem rá, de tartottam is tőle, hogy egy giccshalmazt kapunk, ami azokra a könyvekre jellemző, amik könyvekről szólnak. Sarah Nisha Adams azért tudta ezt annyira jól kivitelezni, mert a szereplői egyáltalán nem olvastak, a regény, pedig azt mutatta be, hogyan is válhatnak olvasóvá az emberek, hogyan tudnak a könyvek által kapcsolódni egymáshoz. Persze olyan komoly témák is meghúzódnak a regény lapjai között, mint a gyászfeldolgozás, a depresszió vagy az öngyilkosság témája. Imádtam olvasni. Remélem hamarosan még olvashatunk az írónőtől. 

4. Taylor Jenkins Reid: Daisy Jones & The Six 

Nem is értem miért vártam ennyit az olvasására, amikor tudtam, hogy ez biztosan kedvenc lesz. Ez az Evelyn hét férje után nem is volt kérdés. Azonban pont jó időben olvastam, hiszen ez nekem egy nyári olvasmány volt és a történet is olyan füllesztő volt, hogy tökéletesen passzolt az évszakhoz. 
Egy rock banda sikertörténetét olvashatjuk egészen a kezdetektől, amikor még Daisy Jonesnak és a The Sixnek semmi köze nem volt egymáshoz. A regény a '70-es évek kábítószerben úszó Amerikájában játszódik és interjú kötet szerűen meséli el az eseményeket. A könyvet olvasva egészen olyan volt, mintha ez a banda tényleg létezett volna és egyszerűen meg lehetne hallgatni a dalaikat a YouTube-on, de sajnos ők csak egy fiktív zenekar. Reid csodálatosan ír, természetesen ezt a kötetét is élmény volt olvasni. 

4. Miranda Cowley Heller: Papírpalota

Fenntartásokkal mentem bele ebbe a könyvbe, mert sok helyen azt láttam, hogy durvának és nyersnek találták az emberek, azonban ennél szebben megírt történetet régen olvastam, főleg egy első könyves szerző tollából. A regény egy nap eseményeit meséli el, mialatt a 3 gyerekes, ötvenes éveiben járó Elle, a családi nyaraláson szexel a legjobb gyerekkori barátjával. Ezek után azt gondolná az ember, hogy ez is egy lerágott csont szerelmi háromszögről fog szól, de ebben a könyvben annyival több van. Szó esik a mozaik családokról, az életben való boldogulásról nőként, a családon belüli bántalmazásról, a gyászról és még oly sok nehéz témáról. Mindazonáltal ez egy nagyon jól olvasható és gyönyörűen megírt történet. Valóban sok helyütt nyers, de pont ezért nagyon valóságos is. Nem könnyű könyv, de mindenképpen megéri elolvasni. 


3. Elin Culhed: Eufória

2022-ben valahogy nagyon kerülgetett Sylvia Plath. Több helyen is előjött és azt éreztem, hogy újra kéne olvasnom az Üvegbúrát. Aztán megjelent Culhed regénye, aminek az alcíme, hogy Sylvia Plath élete nyomán. Gondoltam, hogy egy regényes életrajz tökéletes lesz, amiben jobban megismerhetem az irodalom eme ikonikus alakjának életét. Azonban arra nem számítottam, hogy Culhed ennyire jól el tudja kapni a Plath-i írás jegyeit és a regényt olvasva egészen olyan érzésem volt, mintha Sylvia naplóját olvasnám. Valószínűleg jó időben is talált meg, hiszen a regény elején Sylvia éppen a második gyermekét várta és részletesen beszámolt a terhesség, a szülés és a gyereknevelés nehézségeiről. 

2. Elif Shafak: Az eltűnt fák szigete 

Shafak az egyik kedvenc szerzőm, így nem volt nagy meglepetés, hogy a legújabb regénye is bekerült a kedvencek közé. Shafak egy nagyszerű mesélő, aki mindig valamilyen nem várt, furcsa irányból közelíti meg a dolgokat és váratlan szemszögekből mutatja be az eseményeket. Ez ebben a regényében is így volt, hiszen a könyv egyik elbeszélője egy fügefa, ami az elején nagyon furcsa, azonban, amint beránt a történet már nagyon jó és izgalmas, hiszen a fa az események legmegbízhatóbb tanúja. A regény Cipruson játszódik, amiről eddig csak annyit tudtam, hogy a turisták egyik kedvelt úti célja. A történelméről, azonban jóformán semmit sem, pedig Ciprusnál érdekesebb történelme kevés helynek van. A sziget és a fővárosa, Nicosia is ketté van osztva. Az egyik felén a görögök élnek, a másikon a törökök. A népek közötti együttélés nem könnyű, a hetvenes években véres polgárháború dúlt az aprócska szigeten. A regény ebben a viharos történelmi időszakban játszódik, amikor egy görög fiú, beleszeret egy török lányba. Fájdalmasan gyönyörű szerelmi történet ez, tarkítva mentális betegséggel, öngyilkossággal, a haza elhagyásával és a gyász feldolgozásával. Számomra még azért is nagyon különleges ez a kötet, mert ezt a könyvet olvastam azon az estén is, amikor beindult a szülés és ezt a történetet fejeztem be először, már anyaként. 


1. Nino Haratvili: A nyolcadik élet - Brilkának

Az abszolút első helyezett nálam, A nyolcadik élet. Érdekesnek találtam, de nem gondoltam volna, hogy ennyire beránt, hogy csak ezt akarom majd olvasni, hogy kedvenc könyv lesz. Nem kell megijedni a méretétől - hiszen mégiscsak egy ezer oldalas könyvről van szó -, mert olvastatja magát a történet, tudni akarod mi lett ennek vagy annak a szereplőnek a sorsa. Ez egy grúz családregény, ami a Dzsasi család egy évszázados történelmét meséli el a 20. század viharaiban. Nőkről szól és férfiakról, de inkább a család nő tagjairól. Tragikusan és borúsan meséli el ennek a családnak a végtelenül szomorú történetét, akik egyszerűen képtelenek voltak csak boldogan élni. Hosszú idő óta először sírtam könyvön. Ez a regény annyira az elevenembe talált, teljesen magával ragadott. Biztos vagyok benne, hogy újra fogom olvasni valamikor. 


+1. Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót!

Azért plusz egyként tüntettem fel a listában, mert ez most számomra egy újraolvasás volt, amitől nagyon féltem. Féltem, hogy nem fog annyira tetszeni a regény, mint először, hogy le kell vennem a kedvenceim közül. (Pár éve jártam így a Szerelem a kolera idején című regénnyel, amit be se bírtam fejezni, annyira nem kötött le másodjára.) Szerencsére nem így lett. Pontosan láttam, hogy miért választottam korábban kedvencnek és miért van helye még mindig ott. Imádtam, hogy könnyed volt olvasni a gyerekszemszög miatt, de ugyanakkor nagyon súlyos témákat is boncolgatott, mint a nyomor, ami Amerika lakosait sújtotta a nagy gazdasági világválság utáni években, a rasszizmus kérdése vagy akár a nemi erőszak. Ez egy olyan könyv, amit tényleg érdemes lenne mindenkinek elolvasnia legalább egyszer az életben. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"