Háborús helyzet egy tizenéves szemén keresztül nézve ⧫ Szabó Magda: Abigél

Általános könyvmoly problémának számít, hogy a minket folyamatosan bombázó újdonságok között elveszünk a bőség zavarában és akarva akaratlanul,általában a klasszikusok szorulnak a háttérbe. Mindig büszkeséggel tölt és nagyon örülök, amikor egy régóta halasztgatott klasszikust sikerül pótolnom. Szégyen szemre Szabó Magdatól még nem olvastam, egészen mosatnáig. Igazából akkor kezdtem el jobban érdeklődni iránta, amikor valamelyik könyves fórumon azt olvastam, hogy a mi Szabó Magdánkat az általam nagyra becsült Elena Ferrantehoz hasonlítják. Az írónővel való ismerkedést talán a leghíresebb alkotásával, az Abigéllel kezdtem. 

A történet az 1940-es években játszódik, amikor Magyarország egyre nagyobb szerepet vállal a második világháborúból és egyre jobban belebonyolódik a veszélyes háborús helyzetbe. Főszereplőnk a 15 éves Vitay Georgina elkényztetett pesti lány, akit tábornok édesapja minden magyarázat nélkül egy vidéki bentlakásos iskolába "száműz". Gina nagyon sokáig vérig van sértve és mindent megtesz, hogy megszökjön az iskolából. A regény ezen pontjain éreztem azt, hogy én bizony már túlkoros vagyok egy kamasz történethez. Gina roppant mód idegesített, a királykisasszonyos viselkedésével, az utálkozásával, akadékoskodásával és egyre halmozódó ostoba tetteivel, ami miatt osztálytársai jól megérdemelten ki is közösítették. 

Mentségére legyen szólva, hogy valóban nem tájékoztatták semmiről. De az apja helyzetében mindenki így tett volna, hiszen a kislány azáltal volt a legnagyobb biztonságban, hogy nem tudott semmit. A regény közepe fele volt egy pont, amikor Vitay tábornok felnőttként kezelte a lányát és elmondta neki a háború valódi helyzetét és akkor Gina igazán megértette a dolgok súlyát. Azután a beszélgetés után Gina végleg maga mögött hagyta a gyermekkort és felnőtt. A regény második felében kifejezetten megkedveltem ezt a felnőtt gondolkodású kamaszlányt. 

Az Abigélben Szabó Magda a háború roppant bonyolult és lélektanilag megterhelő témáját dolgozza fel egy kislány szemszögéből nézve az eseményeket. A könyv második fele nagyon nagyon tetszett, hiszen ekkor már maga Gina is értette mi zajlik körülötte. Nem akadékoskodott, nem hisztizett, tette, amit kellett annak érdekében, hogy túléljen. A könnyed írásmód lágyan foglalta magába a háborús helyzet komolyságát és az országban egyre jobban elharapódzó zsidó kérdést. 

Az Abigél egy remek témát dolgoz fel. De akármyilen érdekfeszítő és komoly is a téma ez a könyv tizenéves kamaszoknak való. Sajnálom, hogy nem ismerkedtem meg ezzel a regénnyel már korábban, gimnazista koromban egyszerűen imádtam volna. Szabó Magda teljesen meggyőzött és izgatottan nézek elébe egy fiatal felnőtteknek szóló regényének. 

7/10

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"