Egy nem mindennapi família története ⧫ Paul Auster: Brooklyni balgaságok

Paul Austerrel a kapcsolatunk olyan, mint egy viharos, kifűrkészhetetlen, vad szerelem. A 4321-el teljesen levett a lábamról. Az után a csodálatos regény után be került a kedvenc szerzőim egyre rohamosabban bővülő, népes táborába. Aztán következett az első törés, tökéletesnek indult kapcsolatunk során, nevezetesen, a New York trilógia. Azzal a regénnyel úgy éreztem valami visszafordíthatatlanul eltörött bennem. Emiatt a csalódás miatt félve vettem a kezembe a Brooklyni balgaságokat, sokat is várakoztattam, de egyszerűen nem akartam még egyszer azt a szenvedést érezni olvasás közben.

Amikor végül rávettem magamat az olvasásra, szinte az első oldalaktól kezdve magával ragadott a könyv. Visszatért a nagy szerelem az író iránt, a könyvet, pedig szinte egy szuszra elolvastam. Mintha csak kettőt pislantottam volna és már a végére is értem.

A jó öreg Auster megtréfált, de aztán megtalálta az utat és ismét a kedvencek között van.


A Brooklyni balgaságok 2005-ben íródott. 2006-ban az Európa Kiadó adta ki, majd idén megjelent a 21. Század Kiadó gondozásában, az új Auster életmű sorozatában, gyönyörű szép, új köntösbe bújva.

Rögtön egy idézettel kezdeném, a regény első pár mondatával:
"Egy csendes helyet kerestem a halálra. Valaki Brooklynt ajánlotta, hát másnap reggel Westchesterből leutaztam felmérni a terepet. Ötvenhat év óta először jártam ott, semmire nem emlékeztem."
Úgy vélem, hogyha egy könyv ezzel a nem mindennapi felütéssel indul akkor az vagy nagyon pocsék és csak ez a pár mondat, ami használható vagy nagyon-nagyon jó. Szerencsére Auster esetben az utóbbi lehetőség áll fenn.

A történet narrátora Nathan Glass, az ex-tüdőrákos, ex-biztosítási ügynök; ex-férj. Nathan teljesen elidegenült a családjától, utolsó éveit Brooklynban szándékozik tölteni. Azonban Brooklyn nemcsak a meghaláshoz bizonyult tökéletes helynek, hanem az elvesztett családi szálak felgöngyölítéséhez is. Megismerhetjük a Glassek és a Woodok nem mindennapi családi viszonyait és mindennapos kis balgaságaikat. Auster olyan lágyan és természetesen tud beszámolni a családjában történt őrült eseményekről, hogy a könyv egyszerűen letehetlen. Minden mondat vége előkészíti a következő csavaros történetet és az ember egyre jobban csak bele akarja ásni magát ezekbe a nem mindennapi viszonyokba, a vége felé, pedig már majd szétveti az olvasót a kíváncsiság, de ugyanakkor nem akarja, hogy elfogyjon a mesélnivaló.

Azt hiszem ez a mondat tökéletesen jellemzi, mind Auster írói nagyságát, mind pedig a könyv értékeit.

Véleményem: 10/10

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"