Kortárs irodalom a magyar érettségin

Gimnáziumban végig rosszabbnál rosszabb magyar tanáraim voltak. Én, aki már akkor is nagyon szerettem olvasni és rengeteget is olvastam, utáltam a magyar órákat. Sokszor csak behúzódtam az utolsó padba és pofátlanul kicsaptam az éppen aktuális olvasmányomat a padra és a tanár orra előtt olvastam, nem foglalkozva a mondanivalójával. Aztán utolsó évben megkaptuk azt a tanárt, akit az iskola legjobbjaként tartottak számon. Lehet, hogy az igazgató megsajnált minket. Attól kezdve még jobban imádtam az irodalmat. Elolvastam az összes könyvet az általa összeállított listáról és felvettem a magyart fakultációs tárgynak. Az érettségire is nagyon érdekes tételsort állított össze, ami tele volt kortárs regényekkel és klasszikusokkal. Általa ismertem meg Emily Brontë-t, George Orwellt, J.D. Salingert, Umberto Ecot, az oroz realizmus vezér egyéniségeit, Örkény novellisztikáját, Garcia Marquezt, Kós Károlyt, mint írót, Háy Jánost és még sok más írót, költőt, akik a mai napig nagy hatást gyakorolnak rám munkásságukkal.

A tesóm most érettségizett, de az ő szegényes tételsorát sajnos össze sem tudtam hasonlítani az én gazdag és határokat feszegető tételeimmel. Gondoltam összeállítok egy kis szösszenetet, arról, hogy én a kortárs irodalom közül miket adnék a kamaszok kezébe. Olyan könyvek, amik gondolkodásra késztetik a a diákokat, felnyitja a szemüket a való élet viszontagságait illetően és remélhetőleg örök életükre a szívükbe zárják az olvasás csodáját.

Nem konkrét tételeket dolgoztam ki, hanem kategóriákat alakítottam ki, több regénnyel.
1. Kategória – Disztópikus irodalom
A disztópiák rendkívül fontos alkotóelemei az irodalomnak. A legalkalmasabb műfaj arra, hogy ez ember tényleg elgondolkozzon az életén, az életen, a világ dolgain.
- George Orwell: 1984
2. Kategória – Rasszizmus az irodalomban
A rasszizmus sajnos ugyanúgy jelen van az életünkben a 21. században, mint az Amerikai polgárháború idején. Fontos ezzel a témakörrel is megismertetnünk a fiatal olvasókat.
- Harper Lee: Ne bántsátok a fekete rigót
- Margaret Mitchell: Elfújta a szél
3. Kategória – Holokauszt irodalom
Ebben a témában már volt egy bővebb ajánló a blogon, most csak néhányat emelek ki közülük.
- Anne Frank naplója
- Ruta Sepetys: Tengerbe veszett könnyek
4. Kategória – Elvont irodalom
Az elvonton a nem realisztikus alkotásokat, a sci-fiket, a kafkai alkotásokat értem.
- Franz Kafka: A per
- Anthony Burges: Gépnarancs
5. Kategória – A körülöttünk lévő világ
Talán ezek a könyvek a leglényegesebbek, hiszen nagyon fontos, hogy minél előbb tudjuk mi történik a körülöttünk lévő világban.
- Hszin Zsan: Asszonysorsok Kínában
6. Kategória – Szépirodalom
Utolsó kategória gyanánt néhány szépirodalmi alkotás, ami igazán meg tudja érinteni az embert és komoly mondanivalóval bír.
- Donna Tartt: Az aranypinty és A titkos történet
- Bret Easton Ellis: Amerikai psycho
- Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Történelmi regények könyvajánlója ⧫ Avagy milyen könyvekkel kezdjük, ha szeretnénk jó történelmi regényeket olvasni

Talán életem legfontosabb könyve ⧫ Szabó Magda: Az őz

Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita - "Kézirat el nem ég!"